Emotioners funktion: Den kritiske information

Følelser eller emotioner giver os kritisk information og har væsentlige funktioner i forbindelse med den måde, vi håndterer den verden, vi lever i. Emotioner er med andre ord en væsentlig ressource som vi har til rådighed, men ikke altid ved hvordan vi skal gøre brug af:

Glæde

Glæde signaliserer at vi modtager noget, der betragtes som positivt. Det hjælper med at løse problemerne med integration forbundet med udvidelsen af vores grænser og motiverer os til at få mere ud af det.

Opmærksomhed

Opmærksomhed signaliserer at vi skal være opmærksomme, undersøge og evaluere noget, der er præsenteret for os. Det engagerer vores kognitive evne til at intellektualisere og analysere.

Tillid

Tillid signaliserer, at noget betragtes som sikkert og med positive intentioner. Noget der er gavnligt for os. Det aktiverer vores tiltrækning og behovet for sikkerhed og tryghed.

Vrede

Vrede signaliserer et behov for aktivt og fysisk at beskytte os mod en trussel mod vores identitets grænser. Denne aktivering udtrykkes ikke kun ved flugt (som med frygt), men ved at distancere os fra den opfattede fare.

Afsky

Afsky signaliserer os, at noget, der er kommet for tæt på os, bringer os i fare. Det mobiliserer energi for at slippe af med det igen og for at sikre vores identitets grænser.

Sorg

Sorg signaliserer behovet for at håndtere et tab ved at stabilisere vores fragmenterede grænser. Det udløser en psykologisk proces, der gør det muligt for os at separere os selv fra det, der er gået tabt, og at acceptere tabet.

Overraskelse

Overraskelse signaliserer os, at alt er muligt. Det aktiverer vores behov for handling og aktiv involvering, selvom retning og mål ikke nødvendigvis er klar eller tydelig.

Frygt

Frygt signaliserer behovet for beskyttelse imod en mulig trussel. Det aktiverer fysiske funktioner, der beskytter vores behov: Behovet for at flygte og skabe afstand til genstanden for fare eller trussel.

Hvis du vil vide mere om den forskningsbaserede viden er her en blanding af centrale tekster og reflekterende artikler:

Averill, J. R. (1980). A Constructivist View of Emotion. In R. Plutchik & H. Kellerman (Eds.), Theories of Emotions (Vol. 1, pp. 305-339). New York, USA: Academic Press.
Beutel, M. E., Greenberg, L., Lane, R. D., & Subic‐Wrana, C. (2019). Treating anxiety disorders by emotion‐focused psychodynamic psychotherapy (EFPP)—An integrative, transdiagnostic approach. Clinical Psychology & Psychotherapy, 26(1), 1-13.
French, R. (2001). “Negative Capabilitiy”: Managing the Confusing Uncertainties of Change. Journal of Organizational Change Management, 14(5), 480-492.
Kellerman, H. (1989). Projective Measures of Emotion. In R. Plutchik & H. Kellerman (Eds.), Theories of Emotions (Vol. 4, pp. 187-203). New York, USA: Academic Press.
Plutchik, R. (1994). A Theory of Ego Defenses. In Ego defences – Theory and Measurement (pp. 13-37). Oxford, UK: John Wiley & Sons.
Rosenthal, S. A., & Pittinsky, T. L. (2006). Narcissistic leadership. The Leadership Quarterly, 17(6), 617-633.
Russell, J. (1980). A circumplex model of affect. Journal of Personality and Social Psychology, 39(6), 1161-1178.
Williams, M. (2007). Building Genuine Trust Through Interpersonal Emotion Management- A Threat Regulation Model of Trust and Collaboration Across Boundaries.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.